Sådan sælger man Elon Musk for 60 milliarder uden et marketingbudget

Som du måske nok har opdaget, så præsenterede Elon Musk og Tesla deres nye Cybertruck i weekenden. Mange mener, at bilen er grim (jeg kan nu godt lide den). Og der var iøvrigt også noget med de ruder, der ikke var helt brudsikre. Men uanset hvad, kan du næsten ikke have undgået at have hørt om den.

Siden præsentationen er der over 200.000 mennesker, der har forudbestilt et eksemplar mod et depositum på 100 dollars. Hvis de alle ender med også at købe en Cypertruck om 2-3 år, ja så giver det lige knap 60 milliarder kroner i omsætning.

Man kan have mange indvendinger mod alt dette; det er ikke 

sikkert, at alle køber bilen. Den er grim, de går konkurs osv, teser kan der være mange af. Men det ændrer ikke følgende: Du havde hørt om Cybertruck, jeg skriver Cybertruck, Cybertruck ender i din mailboks, og det har kostet Tesla tæt på ingenting i marketingbudget. Hvis vi kunne opgøre værdien af den omtale, de har fået, så er tallet sandsynligvis oppe i et flercifret milliardbeløb. At dette er muligt omkostningsfrit skyldes “the power of branding”. 

(Hvis du tror, at det skyldes noget andet eksempelvis, at produktet tilhører en niche (elektriske biler), og at de er unikke firstmovers, så lad mig spørge, hvor mange af disse firmaer du kender: BYD, SAIC, HAWTEI, CHERY, GEELY, JAC? Ikke mange vel? Men de er faktisk de bedste sælgende elbilsproducenter i Kina.  Alligevel kender få dem nu, og de er glemt i morgen. Du vil til gengæld huske både Elon og Tesla resten af dine dage. 

Er dit firma det næste Tesla?

Så hvordan kopierer man Elons verdensomspændende, gratis reklame? Det gør man nok ikke lige sådan. Men en god start er, at skabe et produkt, ens kunder efterspørger og forstår. Dernæst, at man er i stand til at kommunikere det i tekst, grafik og handlinger. Så når vi taler om et produkt eller ydelse, så er det ikke i den mest snævre betydning.
Altså: Hvis du opfatter din egen business på en endimensionel måde således, at du kun er fokuseret på produktet underforstået transaktionen (giv ydelse/produkt, modtag penge) så er det ligegyldigt, hvor godt det går i dag. Du er ekstremt sårbar over for konkurrenter og markedet. Noget helt andet er derimod at gøre brug af branding/positionering, og her er der forskellige metoder, du kan tage i brug for at komme i gang.

Stil dig selv nedenstående spørgsmål. At kende svarene på dem er en forudsætning for en stærk branding.

Buyer Personas

Hvordan er serviceniveauet? Hvordan opfattes din ydelse af andre end kunden (er det cool)? Er det miljøvenligt? Er det etisk? Hvad er udbyttet? Hvorfor er det bedre end andre produkter? Virker det? Hvordan? Er det nødvendigt? Er det dyrt, sammenlignet med andre? Er det til at få fat i? Har jeg set virksomheden/produktet før?

Virksomhedens formål

  • Hvem er vi som virksomhed?
  • Hvilke søgeord og termer bruger kunderne for at finde os?
  • Hvordan er vores buyer / personas / kundeprofiler?
  • Hvad gør os anderledes?
  • Hvordan kommunikerer vi vores ekspertise gennem grafik og indhold?
  • Hvilken værdi skaber vi?
  • Hvad får kunderne til at købe fra os? Hvad får dem til at vende tilbage?
Ovenstående er et godt sted at starte. Også hvis du ikke aspirerer til at blive Elon Musk. 
Følg med her på siden eller i vores BranBrief der kommer i din mailboks. Så hvis du ikke allerede er tilmeldt så kan du lige tilmelde dig herunder.