Tre ting du skal have styr på online

 

Ved du, hvordan din virksomhed fremstår digitalt set udefra – altså fra kundernes perspektiv?

Uanset branche orienterer de fleste kunder sig primært online, og derfor er det vigtigt, at du fremstår professionel og synlig der, hvor dine kunder færdes.

Tjek nedenfor, om de tre primære elementer er på plads.
Det er de første skridt, din virksomhed skal have styr på.
Først derefter kan det betale sig, at kaste sig over annoncering etc.

1. Hjemmesiden

Du kommer ikke udenom at have en hjemmeside. Det forventer kunderne simpelthen.
Både design og tekster skal være lækre, indbydende og præcise, så kunderne hurtigt finder hvad de søger, og besøg konverteres til køb.
Det er vigtigt, at både indhold og kontaktoplysninger er opdaterede og korrekte, hvis du skal fremstå professionel. Så kan kunderne også finde dig.
Og så skal den være responsiv og mobilvenlig. De fleste kunder besøger nemlig hjemmesiderne fra mobilbaserede enheder. Tiderne er forbi, hvor en ikke responsiv side var ok. Nu er det mobilefirst.

 

2. Facebook

 Rigtig mange af dine kunder prøver at finde dig via Facebook. Derfor skal du have en side med profilbillede, coverbillede, adresse osv.

Men den skal også helst skabe værdi – for du vil gerne have, at kunderne vender tilbage til din Facebookside, fordi det måske fører dem videre til hjemmesiden eller butikken. Derfor skal der være skiftende, interessant indhold, som har værdi for de besøgende.
Det kan eksempelvis være blogindlæg, videoer, billeder eller andet, der er relevant for det, du laver eller den ydelse, du leverer. Dem, der besøger din side skal få noget brugbart med sig – gode råd, tips eller andet som er berigende, underholdende og godt formidlet.
Ligger det udenfor dine kompetencer at lægge en strategi for hvilket indhold, du skal lægge ud på Facebook og rent faktisk publicere det, så få hjælp. Det kan godt betale sig.

 

3. Google mybusiness/Google maps

 Alt for mange glemmer vigtigheden af Google Mybusiness/Google maps.

Faktisk bruges Google mybusiness ofte som indgang til en virksomhed, når nogen søger efter dit firmanavn på Google. Måske skal de ringe til dig, tjekke dine åbningstider eller bare lige besøge din hjemmeside. Google Mybusiness er nemlig en let måde for folk at orientere sig om helt grundlæggende informationer.

Derfor skal navn, telefonnummer og adresse, ligesom åbningstider være korrekte.
Dine kunder bliver bare gladere og mere tilbøjelige til at komme igen, når de hurtigt kan finde dig og bruge Google til at kontakte dig via mail, opkald eller navigere direkte til adressen. Rent teknisk skal du tage ejerskab over profilen. Er det for uoverskueligt, så få hjælp, det er en mindre men vigtig opgave.

 

Done?

Når du har alle tre ovenstående ting på plads, har du sikret dig et solidt ståsted, så du er synlig og lettilgængelig for dine kunder. Alt sammen til gavn for din virksomhed og din bundlinje.

Og vil du videre ud, kan du herefter begynde at tænke i annoncering og sociale medier.

Men mere om det senere….